Kuinka ajan DXL-skriptin DOORSissa

DOORS DXL on ohjelmointikieli jolla voidaan tehdä DOORSin toimintaa laajentavia “skriptejä” pienistä makrotyyppisistä komennoista kokonaisiin vaatimustenhallintakokonaisuuksiin. DOORSin laajennettavuus ja muokattavuus on DXL-kielen ansiosta ainutlaatuista, mikään muu vaatimustenhallintaohjelmisto ei pysty samaan.

Netissä DXL-skriptejä on tarjolla monilla sivulla, mm. SoftQA, SmartDXL, Galactic Solutions Group, Baselines Inc, IBM DOORS DXL Wiki ja Beaver Computer Consultants.

DXL-skripti voidaan DOORSissa suorittaa valikkokomennolla “Edit DXL”, joka löytyy sekä tietokantaikkunan (DOORSin pääikkuna) ja moduli-ikkunan Tools-valikosta.

Erona näillä on se, että kun DXL-skripti käynnistetään tietokantaikkunan “Edit DXL”-toiminnan kautta, niin silloin tyypillisesti ajetaan jotakin toimintoa joka koskettaa koko tietokantaa tai useita moduleita. Jos DXL-skripti taas käynnistetään modulin “Edit DXL”-valikosta, niin silloin useimmiten toiminta koskee vain ko. avoinna olevaa modulia. Usein skriptin dokumentaatio (jos sellaista on) kertoo kummassa ympäristössä skripti pitää käynnistää.

Edit DXL-ikkuna

Edit DXL-ikkunassa on seuraavat toiminnot

  • Run – aja ladattu skripti
  • Next error – virhetilanteissa siirtyy lähdekoodin virheelliselle riville
  • Print – tulostaa skriptin lähdekoodin
  • Load – lataa DXL-skriptin levyltä muokkaustilaan (muokkaustilaan voi myös liittää koodia Paste/Ctrl-V-toiminnoilla)
  • Save As – tallentaa DXL-skriptin levylle
  • Browse – avaa DXL Libraryn, jossa on luetetultuna kaikki DOORSin mukana tulevat DXL-skriptit (katso lisää esityksestä DOORS DXL Library ja DXL-kielen olemus)
  • Close – sulkee Edit DXL-ikkunan
  • Help – avaa DXL Reference Manual’in (DXL Help), joka on ainoa dokumentaatio DXL-kielestä

DXL input on muokattava alue, johon kirjoitetaan tai ladataan skripti. DXL output on alue johon tulostuvat skriptin virheet tai viestit.

DXL-skriptin voidaan ajaa DOORSissa joko lataamalla ko. skripti jostakin levyhakemistosta tai liittämällä skripti leikepöydältä Edit DXL-ikkunan muokkausaluelle.

Tämän jälkeen “Run” ja skripti on tehnyt tehtävänsä. Jos skripti on hyvin laadittu se kertoo mitä on tekemässä ja koska suoritus on loppunut – samoin mahdolliset virhetilanteet skriptin pitäisi käsitellä itse. Usein kuitenkin virheet ja/tai muu skriptin tulostus tulee “DXL output” -ikkunaan.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s